Logo Leibniz Universität Hannover
DDS – Die Deutsche Schule
Logo Leibniz Universität Hannover
DDS – Die Deutsche Schule
  • Zielgruppen
  • Suche
 

EDITORIAL

Detlef Fickermann/Hans-Werner Fuchs

Editorial zum Schwerpunktthema: Schulstrukturdebatte

Editorial to the Focus Topic: Debate on School Structures

SCHWERPUNKTTHEMA: SCHULSTRUKTURDEBATTE / FOCUS TOPIC: DEBATE ON SCHOOL STRUCTURES

Hans-Werner Fuchs

Strukturen und Strukturreformen im allgemeinbildenden Schulwesen der deutschen Bundesländer ⇒ Abstract zum Beitrag

Structures and Structural Reforms in the General-Education School System of the German Federal States ⇒ Abstract of the Article

Horst Weishaupt

Die Hauptschule – ein Auslaufmodell?
Eine Bestandsaufnahme im föderalen Vergleich ⇒ Abstract zum Beitrag

“Hauptschule” – a Phase-Out Model? A Stock-Taking with Regard to the Federal States of Germany ⇒ Abstract of the Article

Jürgen Baumert/Kai Maaz/Petra Stanat/Rainer Watermann

Schulkomposition oder Institution – was zählt?
Schulstrukturen und die Entstehung schulformspezifischer Entwicklungsverläufe ⇒ Abstract zum Beitrag

Compositional or Institutional Factors – What Counts at School?
School Structures and the Onset of School Type Specific Developmental Courses ⇒ Abstract of the Article

Gundel Schümer

Chancengleichheit im Bildungswesen – Das Beispiel Finnland
Theoretische Grundlegung und Implikationen für die empirische Forschung ⇒ Abstract zum Beitrag

Equal Opportunities in the Educational System – The Example of Finland ⇒ Abstract of the Article

Karl Heinz Gruber

"Echte" und Pseudo-Gesamtschulen
Eine Skizze der in den vergangenen vierzig Jahren europaweit durchgeführten Reformen der Sekundarstufe I samt einigen Anmerkungen zum deutschsprachigen Reformdiskurs ⇒ Abstract zum Beitrag

“Real” and Pseudo Comprehensive Schools. A Sketch of the Europe-wide Implementation of Reforms of the Lower Secondary Educational System During the Last Forty Years, Including some Remarks About the Reform Discourse in Germany and Austria ⇒ Abstract of the Article

WEITERE BEITRÄGE / FURTHER ARTICLES

Dieter Dohmen

Der Nachhilfemarkt in Deutschland
Ein Überblick über den Forschungsstand ⇒ Abstract zum Beitrag

The Private Lessons Market in Germany. A Survey About the Current State of Research ⇒ Abstract of the Article

Christina Holtz-Bacha

Zum Verhältnis von Wissenschaft, Politik und Medien
Anmerkungen aus kommunikationswissenschaftlicher Perspektive ⇒ Abstract zum Beitrag

The Relationship Between Science, Politics, and the Media. Remarks from a Communication Scientific Point of View ⇒ Abstract of the Article

BERICHTE / REPORTS

Von der Effektivität des Bildungswesens
Bericht über die internationale Konferenz “Educational Effectiveness: Theoretical and Methodological Challenges for Research”,
28.-30. August 2008, Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt a.M.
(Dominique Klein/Susanne Strunck)

About the Effectiveness of the Educational System. Report on the International Conference “Educational Eff ectiveness:
Theoretical and Methodological Challenges for Research”, August 28-30, 2008, Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt a.M.
(Dominique Klein/Susanne Strunck)

Bildungsverwaltung im Wandel – Neue Rollen für Bildungsverwalter
Bericht zur 29. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Bildungsverwaltung, 18.-20. September 2008, Dresden
(Hans-Werner Fuchs)

Educational Administration in Flux – New Roles for Education Administrators. Report on the 29th Annual Conference of the German Society for Educational Administration, September 18-20, 2008, Dresden
(Hans-Werner Fuchs)


„Professionelle Handlungskompetenz von Lehrkräften – Professionsforschung versus Kompetenzforschung“
Bericht zur Tagung der Kommission Professionsforschung und Lehrerbildung (Sektion Schulpädagogik) der DGfE, 19.-20. September 2008, Rauischholzhausen
(Nils Berkemeyer)

"Professional Decision-Making and Responsibility of Teachers – Profession Research versus Competence Research”. Report on the Conference of the Committee for Profession Research and Teacher Training (Section School Pedagogy) of the German Society for Educational Science, September 19-20, 2008, Rauischholzhausen
(Nils Berkemeyer)

„Wirkungsevaluation und evidenzbasierte Bildungspolitik und -praxis“
Bericht über die Herbsttagung 2008 der Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht (KBBB) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 1.-2. Oktober 2008, Münster
(Moritz Sowada)

“Effectiveness Research and Evidence-Based Educational Policy and Practice”. Report on the Autumnal Conference 2008 of the Committee for Educational Organization, Educational Planning, and Educational Legislation of the German Society for Educational Science, October 1-2, 2008, Münster
(Moritz Sowada)

„Forschung für den Unterricht“. Tagung zum selbstbestimmten Lernen und Classroom-Management, 10. Oktober 2008, Eberhard Karls Universität Tübingen
(Thorsten Bohl/Tanja Bach-Blattner/Katja Kansteiner-Schänzlin/Marc Kleinknecht/Britta Kohler/Anja Nold/Anke Reuschling)

"Research for Teaching”. Conference About Self-Determined Learning and Classroom Management, October 10, 2008, Eberhard Karls University, Tübingen
(Thorsten Bohl/Tanja Bach-Blattner/Katja Kansteiner-Schänzlin/Marc Kleinknecht/Britta Kohler/Anja Nold/Anke Reuschling)

REZENSIONEN / REVIEWS


⇒ Startseite / Home